Ars longa, vita brevis

Čínská mytologie 5

4. května 2007 v 18:51 |  Čínská mytologie
Lü Tung-pin - Ve skupině Osmi nesmrtelných je Lü Tung-pin třetí. rovněž se mu říká Lü Čchun-jang nebo Lü Jen. Poznáme ho podle dvou atributů, meče a oháňky na mouchy. Oháńku drží v ruce a dvousečný meč mívá většinou zavěšený šikmo přes záda. Údajně se narodil roku 755 v obci Jung-le v dnešní provincii Šan-si a kolem roku 800 se uchýlil do samoty, byl vystaven deseti závažným pokušením, všem však odolal a v padesáti letech dosáhl nesmrtelnosti. Ohnivý drak mu daroval kouzelný meč, s nímž táhl světem a krotil démony. Oděn bývá do bohatě vyšívaného modrého roucha, neboť modrá je nejdůležitější barvou taoistů. V mžiku se dokáže přeměnit v ducha a opět v člověka. Proto je považován i za patrona taoismu a různými sektami za patriarchu, za předka Lü. Stal se patronem kejklířů, komediantů, kouzelníků, holičů, knihkupců a majitelů malých krámků. Kandidáti zkoušek ho prosí, aby jim ve snu vnukl správné odpovědi. Jeho spis se stal základem učení taoistické sekty Dokonání pravé skutečnosti. Je spojován s medicínou a zná kouzla, jak zkrotit divokou zvěř.

Lu Wu - Bohyně v podobě tygra s devíti lidskými hlavami a devíti ocasy.

Ma-mien a Niou-tchou - Pekelní poslové a pomocníci městského boha. Ma-mien má koňskou hlavu a Niou-tcou buvolí. Jejich sochy lze vidět v chrámu městského boha.

Most bez návratu - Jeden z pěti mostů, který zesnulý musí přejít cestou do podsvětí, aby se dostal k pekelným soudcům. Dobří lidé se na tomto mostě nemají čeho bát, neboť je ochraňuje "Nefritová dívka" a "Zlatý hoch", darebáky však pekelní démoni srazí do vody hemžící se hady.

Mýtická zvířata - V Číně se za všech dynastií vytvářel obrovský počet bájných zvířat z kamene, zvláště z nefritu, z hlíny, dřeva a bronzu. Velikost, tvar ani barva nebyly dány takže umělci mohli ztvárňovat všemožná monstra, sedící, stojící, plazící se, krčící se - v mnoha případech s rozevřenou tlamou a velkýma očima. Jednoznačným úkolem těchto chimér bylo odvracet nebezpečí, a proto často sloužily jako pohřební milodary.

Nan-tou a Pej-tou - Tito dva bohové mají zásadní význam pro osud člověka, neboť se jedná o hvězdná božstva Jižního a Severního pólu. Pej-tou spravuje registr, v němž je zanesena délka života, takže ví, kdy musí člověk zemřít. Oproti tomu Nan-tou má seznam, v němž jsou zaneseny dobré a špatné skutky, a podle něj určuje, zda by se stanovená délka života určitého člověka nedala prodloužit.
Nan-tou bývá zobrazován jako bělovlasý a bělovousý bůh v modrém rouchu se svitkem, otevřenou knihou nebo štětcem a Pej-tou s černým obličejem, černými vlasy i vousy a s přímo démonickým vzezřením, v rukou má tabulku, meč nebo oháňku na mouchy. V Kantonu a okolí se namísto nich uctívá C-wej ta-ti, kterého považují zastrážce Knihy osudu. Tomuto významnému hvězdnému božstvu se také říká "Veliký císař purpurových nebes" a je¨považováno za mocného krotitele démonů. Zobrazováno bývá, jak pouze v kalhotách jede na bájném zvířeti, v rukou má psací tabulku a za sebou korouhev, na níž je upevněn meč.

Nebeský pes - Zlověstné taoistické božstvo, které se snaží uloupit duše malých dětí. Podobně jako Bílý tygr i on je zlé zvězdné božstvo, jež lze při zatmění Měsíce zahnat jedině rámusem. V šachu ho však většinou drží Čang sien a Er-lang Šen, bozi, kteří se ujímají zejména novorozenců.
Nebeský pohřeb - Starý tibetský pohřební rituál, kdy se zesnulý přenese na opuštěné, ale každému obyvateli kraje známé místo. Mniši tělo rozřežou a předhodí supům, "božím poslům", kteří duši zesnulého vynesou na nebesa. Jedno takové místo je nedaleko kláštera Sera.

Nebožtík - Ve staré Číně se věřilo, že zesnulého je nutné uložit na bezpečném a klidném místě, jinak jeho duše nenalezne klid. Rodinní příslušnící proto zesnulé převáželi domů, i když skonali velice daleko. V případě, že tato přeprava byla vyloučena, požádali kouzelníka, aby tělo přemístil. Věřili, že při určitých zaklínáních se tělo zvedne, dostane se domů a uloží se do hrobu. Takového "živého" mrtvého však kouzelník mohl přinést k vykonání dobrého skutku, nebo naopak navést ke spáchání zločinu, i vraždy.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Bambina01 Bambina01 | Web | 4. května 2007 v 18:51 | Reagovat

Ahoj......Ak máš čas tak sa zastav na mojom blogu a napíš komentík..papa....

p.s. pekny blog

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.